"Trygghet i fokus"

torsdag 18 april 2024

Lars-Erik Rydbrant

Det här är GVI .......

Group Violence Intervention genomfördes för första gången som "Operation Ceasefire" i Boston i mitten av 1990-talet. Strategin har upprepade gånger visat att man genom en fokuserad samverkan mellan polis, kommun och lokalsamhälle kan minska grovt våld såsom exempelvis skjutningar.

Strategin bygger på det som kallas "focused deterrence" och har ett gruppfokus. En central utgångspunkt för strategin är att majoriteten av allt grovt våld i ett samhälle kan kopplas till ett fåtal individer. För att minska våldet ska samhället rikta sina resurser mot dessa individer och de grupper som de tillhör. Genom det särskilda fokuset på hela grupper påverkas normer och framförallt gruppdynamiken på ett sådant sätt att konflikter kan lösas på annat sätt än genom användandet av grovt våld. Strategin vilar på tre centrala delar, som alla är lika viktiga och som alla tre förstärker varandra. De tre delarna är:

• Kommunikation: ett gemensamt budskap från samhällets aktörer om att våldet måste upphöra. Detta genomförs genom direktkommunikation med gruppmedlemmarna.
  • Ett erbjudande om hjälp: gruppmedlemmar som vill lämna det kriminella livet ska få hjälp att göra det.
  • Sanktioner: snabba och förutsägbara konsekvenser av våld för hela grupper. Eftersom det är grupper som driver våldet kommer detta ge större effekt än insatser som har ett individfokus.

GVI-strategin för att reducera våld i kriminella miljöer, i en specifik stad eller stadsdel bygger på samverkan mellan polis, kommun, kriminalvård och lokalsamhälle.

Malmö kommun var, under åren 2018-2020, pilotkommun för införandet av GVI-strategin i Sverige och de valde namnet ”Sluta skjut”. Sedan dess har Malmö valt att arbeta med strategin i ordinarie linjeverksamhet. Därefter har följande kommuner också valt att införa denna strategi: Göteborg, Uppsala, Örebro, Huddinge, Järfälla och Upplands-Bro och flertalet av dem har valt att behålla namnet GVI -  Gruppvåldsintervention.

Källa:

·        BRÅ