2023-10-24 Sammanfattning av vårt öppna möte

lördag 18 november 2023

Lars-Erik Rydbrant

Vad kan vi tillsammans göra för klimatet?

Rikare natur i Järfälla – ett ständigt arbete.

Kommunekolog och naturvägledare Peder Curman visade och berättade vilka verktyg som finns för att göra Järfällas natur fortsatt rik på biologisk mångfald – både i naturreservaten och utanför. Kanske till och med ännu rikare på sikt?

Länk till Peders föredrag

ESRAG - deras syfte och mål

Anders Johansson representant från ESRAG, berättade om deras syfte och mål. Han berättade också om Climate Friendly Clubs vilket innebär att Rotarianer och Rotaryklubbar ska informera och agera för att skapa ett lägre kodioxidavtryck i verksamheten.

Med tanke på den väderutveckling, torka och bränder som vi sett under sommaren är det lämpligt att koppla ihop Climate Friendly Clubs med konflikthantering. T ex kan en klimatutveckling i vissa delar av Europas närområde skapa konfliktytor (emigrantströmmar, kamp om vatten mm).

Länk till Anders föredrag